Facebook ikonka prawy margines

Kluby: Ciemne strony ludzkiej natury w filmach „Adwokat diabła” i „Harry Angel”

poniedziałek, 11 grudnia 2023
Kluby: Ciemne strony ludzkiej natury w filmach „Adwokat diabła” i „Harry Angel”

W Klubie Powiększania Wyobraźni Miejskiej Biblioteki Publicznej w Jaśle rozmawialiśmy o naturze zła w filmach „Adwokat diabła” Taylora Hackforda i „Harry Angel” Alana Parkera.

Kevin Lomax (Keanu Reaves), bohater filmu „Adwokat diabła”, jest wziętym prowincjonalnym prawnikiem, wychowanym przez samotną matkę, który chce się wyrwać do wielkiego miasta. Kiedy pojawia się oferta pracy w kancelarii Johna Miltona (Al Pacino), Lomax bez wahania razem z żoną Mary Ann (Charlize Theron) przenosi się do Nowego Jorku, stając się członkiem prawniczej elity. Natomiast Harry Angel vel John Favorite (Mickey Rourke) w filmie Alana Parkera zawiera pakt z diabłem w zamian za sławę piosenkarza. Używając różnych forteli próbuje się wymknąć i oszukać swojego dobroczyńcę Louisa Cyphre’a (Robert De Niro).

Milton i Cyphre należą do elity społecznej, obydwaj „są na szczycie łańcucha pokarmowego”. Ubrani w eleganckie garnitury skrojone na miarę, i tylko ledwie dostrzegalny ogon u Ala Pacino i wypielęgnowane paznokcie Roberta De Niro pokazują, kim są tak naprawdę.

Próżność to mój ulubiony grzech – mówi Milton. To właśnie próżność popycha Kevina Lomaxa do łamania moralnego prawa, aby być najlepszym prawnikiem, a Johnny’ego Favorite’a, by sprzedać własną duszę dla estradowego blichtru. Tym co może uchronić bohaterów od piekła jest wolna wola.

Definiując pojęcie zła należy je rozpatrywać z punktu widzenia metafizycznego, ludzkiego i etycznego – powiedziała Stanisława Czernik.

Ameryka lat 50. XX wieku, pełna zadymionych kafejek Nowego Orleanu, wszechobecnego jazzu, malarskich kadrów wielkiego miasta, jakby wyszły spod pędzla Hoppera, a ponadto magia i kult voodoo dodają kolorytu filmowi Parkera. Strach jest wszechobecny, kiedy jesteśmy w luksusowym nowojorskim apartamentowcu, jak i wtedy, gdy przemierzamy brudne ulice Nowego Orleanu.

Obydwie ekranizacje są thrillerami psychologicznymi – film Hackforda to studium obłędu, a historia Harry’ego Angela opowieścią o poszukiwaniu samego siebie i ciemnych stronach ludzkiej natury. Filmy skłaniają do zadania pytań o fenomen zła, jego granice, wolną wolę i słabość człowieka. Produkcje do dzisiaj nie straciły na aktualności.

Spotkanie odbyło się 11 grudnia 2023.